CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

SERENDIPITY

A Journey to begin.

Thursday, November 15, 2007

mari belajar peribahasa

"i'm proud of u aliff ..:)"


sleepy mode:12.59pm



"bagai kacang lupakan kulit"

meaning: melupakan jasa orang yang pernah berbuat baik


hmm..actually for me it is quit fun to learn bout peribahase..
tapi tu dulu laa..when i was in primary school..
actually kan..ade citer yang nak dikongsi..
teringat pasal peribahasa kacang lupekan kulit nih..
reminds me to a long long long lost fren..
haha...name dirahsiekan..

alkisahnye...

tyme tu final exam.paper penulisan..
n we had to write an essay berpandukan peribahase yang diberi...
die dapat tajuk "bagai kacang lupekan kulit"
mcm bese..sume org diberi mase sejam utk mengarang cite masing2..
n dgn tekunye " si polan" ni mengarang cite psl peribahse tuh..
tulis punye tulis..abehla mase sejam yg diberi..
n was very hepi sbb i dpt tajuk yg i suke.."bagai isi dengan kuku.."


a week later..

waktu tuh final exam da abes..
n all standard 6 student tade keje..
stiap kelas bising..ade yg maen victim killer laa.
maen "skipping" laa.. maen nyorok2 pun ade..huhuhu..

n mase tu..i was in my class..borak2 ngn my frens..
suddenly..jeng2 jeng..
there cums our principal..
da whole class senyap..sunyi sepi..pandangan pade satu arah..

ketue darjah: "slmt pagi cikgu"

pengetue : " slmt pagi semua...harap semua pelajar sihat..sy datang ke kelas kamu ini utk mengucapkan syabas n tahniah kerana kamu sume da selamat menghadapi final exam baru2 ni..bla bla blaa......"


sume tekun je dgr ape yang pengetua katekan..
until sampai satu part...

pengetue: "sy tertarik pada satu karangan yang di tulis oleh kwn kamu..dan saye rase sy ingin kongsi dgn kamu pada hari ini..bla bla bla....."

n they keep listening........until.................

pelajar: "hahahha"

sume org gelak sakan pade ari yang sungguh indah itu...sian si polan..but..i admit..mmg pelik pun karangan die..
tau tak nape..??
k...meh nak citer..

****
alkisahnye mase paper bahase melayu ari tu..si polan yg sungguh tekun mengarang ttg kacang lupekan kulit..rupenye tersalah fhm..
instead of mengarang pasal sifat tidak mengenang budi(kalo diikutkan maksud sebenarnye..)
si polan tersalah karang...huhuhu..
n dis is da summary of da story..

******

" Pada suatu hari.aku berjalan keseorang pulang dari sekolah.Tiba tiba aku teringin hendak makan sesuatu.Aku berasa sangat lapar.Aku ternampak sebuah kedai di hujung sana.Kemudian aku pun berjalan menuju ke kedai itu.
Aku membeli sebungkus air kotak dan sebungkus kacang tanah.Aku sangat gembira.
Aku berjalan pulang ke rumah sambil makan kacang tadi.
Sedikit demi sedikit aku mengupas kulit kacang itu.Selepas semua kacang itu habis di makan. Aku membuang kulit kacang itu ke dalam tong sampah kerana cikgu kami mengajar kami untuk menjadi seorang yang cintakan persekitaran dan tidak membuang sampah merata rata(..he got the point gaks..hehe)
Aku sungguh gembira kerana aku dapat makan kacang pada hari ini.Tetapi kulit kacang terpaksa aku buang ke dalam tong sampah.
Aku terpaksa melupakan kulit kacang itu.Aku berasa sungguh sedih.
Itulah yang dinamakan "kacang lupakan kulit".

******
huhuhu...
seyesly..even now..i think dat is the most "interesting" n pelik essay i've ever heard of..hehe..
n now..si polan ni..dgr2 da jd sumone..hope to see u again laa..n sure i'll story to him again bout his essay...haha..kidding!
but..kalo pk2 balik kan..ade je point yang si polan tules in his essay..n at least..he got the idea..how to write the story..ngehehhe..


saje...

p/s: ..life is like a cycle..once u are at the top..n maybe one day..u might be at the bottom..it's lyfe..

huhu..guess..i need to sleep now..
tomorrow got lect in da morning..haiyak!!..
k..later..nytes!



p/s: aliff..congrates dear! syg adek..